Kuvaus
Hämeenlinna on mukana Oulun kaupungin koordinoimassa Kestävä Opinvirta -hankkeessa. Tarkoituksena on rakentaa paikallinen toimintamalli perusopetuksen kestävyyskasvatukseen. Hämeenlinna kehittää pedagogisia konsepteja hyödyntäen kansalaistieteen työtapoja. Konseptit keskittyvät vedenlaadun tutkimiseen.
Osana Kestävän tulevaisuuden opinvirta -hanketta on HAMKissa laadittu opinnäytetyö, jossa on kartoitettu yläkouluopettajien kestävyyssisältöihin liittyviä osaamistarpeita. Kyselyyn vastasi biologian, maantiedon, kotitalouden ja käsityön opettajia. Opettajat arvioivat osaamisensa keskimääräiseksi. He kuvasivat monesta aiheesta tietävänsä, mitä ilmastoon ja kestävyyteen liittyvät ilmiöt tarkoittavat, mutta kokivat, etteivät pysty selittämään aihetta opetuksessa. Vahvinta osaaminen oli biologian ja maantiedon opettajilla. Opettajat toivoivat enemmän koulutusta aiheissa.